"»SurDada« - Surrealizm i Dadaizm w pikselach"
"Drugie laboratorium 115 - "SurDada" - Warsztaty grafiki cyfrowej i multimedialnej poświęcone tematyce Dadaizmu i Surrealizmu"

ALICJA JAKIMÓW (autorka zdjęć)
KRZYSZTOF MAREK BĄK (kierownik projektu)

Uniwersytet Śląski w Katowicach, Filia w Cieszynie, Wydział Artystyczny
Katedra Grafiki; ul. Bielska 62, 43-400 Cieszyn

Zobacz obraz w powiększeniu

Opis popularnonaukowy projektu

Plątanina części ciała, irracjonalne zestawienie technicznych detali - kwintesencja rozgardiaszu i szaleństwa: dadaizm, surrealizm, to duże wyzwanie dla przeciętnego odbiorcy sztuki. Ci, którzy częściej odwiedzają galerie, umieją w chaosie skojarzeń dostrzec przesłanie, doszukać się estetyki, może nawet harmonii. Najwyższym stopniem wtajemniczenia jest stać się na 3 dni Maxem Ernstem i, mając do dyspozycji narzędzia, o jakich Mistrz nawet nie marzył, przelewać na płótno elektronicznych nośników kolaż za kolażem. Komputer, skaner, wideoprojektor, aparat cyfrowy są idealnymi narzędziami, aby z ich pomocą skrawki rzeczywistości zestawiać w nieskończoność, inspirując się dziełami uznanych malarzy, którzy 100 lat temu sformułowali przewrotną instrukcję obsługi własnych wizji artystycznych. (Foto)montaże, które stworzyli młodzi artyści uczestniczący w warsztatach grafiki inspirowanej dadaizmem i surrealizmem niezbicie dowodzą, iż nawet to, co już było nigdy więcej nie będzie takie samo: kolaż i fotomontaż przekroczyły dotychczasowe ograniczenia, zyskując zdolność ruchu dzięki magii animacji.
Gdy pryska czar a wywołane na 3 dni duchy Klee i Duchampa rozwiewają się niepostrzeżenie, na ścianach Wydziału Artystycznego w Cieszynie pojawiają się grafiki młodych twórców. Być może nie wrócą już oni do surrealistycznych skojarzeń, a być może wśród nich objawi się nowy talent, ba - geniusz, który każe historykom sztuki wpisać w kanon nowy awangardowy trend: neodada...

Streszczenie naukowe

Celem projektu była analiza treści formalnej w dziełach dadaistów surrealistów oraz próba interpretacji ich dokonań za pomocą współczesnych środków graficznych oferowanych przez aparaturę cyfrową (komputery, aparaty cyfrowe, skanery, drukarki, rzutniki multimedialne, itp.)
Planowanym rezultatem jest rozwój wrażliwości artystycznych, nabycie umiejętności świadomego nawiązywania do artystycznych doświadczeń minionych epok. Rozwój własnych możliwości i stworzenie własnych, współczesnych grafik w oparciu o prace wielkich mistrzów sztuki. Każdy z uczestników badań miał za zadanie stworzyć swoje surrealistyczno-dadaistyczne grafiki w trzy dni, niektórzy pokusili się także o animacje. W ostatni dzień powstała wspólna praca składająca się z grafik każdego ze studentów, która obecnie wisi na ścianie w Instytucie Artystycznym w Cieszynie.
W rezultacie powstały bardzo ciekawe i zaskakujące prace. Uczestnicy badań wykazali się wielką pracowitością, powstało więcej prac niż ktokolwiek by się tego spodziewał.
Najciekawsze jednak było to, że choć każdy inspirował się tymi samymi pracami, tą samą techniką i wydawać się mogło, że pole do popisu było ograniczone, każda praca była inna. Student potrafi przenieść w swojej grafice trochę siebie, własnego stylu, a mimo to grafika nawiązuje do danej epoki.