"Psycholog w szpitalu - w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań organizacyjnych służby zdrowia"
"Ocena kadr w służbie zdrowia"

MAŁGORZATA KOŻUSZNIK, JOANNA PIĄTEK, MARIUSZ PERLAK (autorzy zdjęć)
MAŁGORZATA GÓRNIK-DUROSE (kierownik projektu)

Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii,
Instytut Psychologii, Katedra Psychologii Pracy i Organizacji; ul. Grażyńskiego 53, 40-126 Katowice
e-mail: mkozusznik@wp.pl

Zobacz obraz w powiększeniu

Opis popularnonaukowy projektu

Szpital idealny: wypoczęty, uśmiechnięty personel przechadza się bez pośpiechu wśród zrelaksowanych pacjentów. Chorzy cierpią, lecz świadomość uzyskania pomocy pomaga przetrwać nawrót bólu. Kojący głos pielęgniarki i pewna dłoń rehabilitanta dają pewność, że jest się pod najlepsza opieką. Cierpliwy lekarz, przysiadłszy na taborecie przy łóżku po raz kolejny odpowie na z niepokojem zadane, wciąż to samo pytanie.
Szpital na Śląsku.
Utopia? Ideał nieosiągalny czy też tylko odległy? Realia są trudne. Ktoś ciężko wzdycha. Ktoś przed kimś innym wylewa gorycz ostatnich paru lat. Ktoś chciałby podnieść głowę i beztrosko się roześmiać. Ktoś chciałby stąd wyjść i nigdy więcej nie wracać. I to nie pacjent lecz personel, wciąż zmuszany do generowania oszczędności, przy nieograniczonej troskliwości i poświęceniu.
Szpital na Śląsku, szpital w Hiszpanii, Portugalii, Wielkiej Brytanii - i wszędzie ten sam problem: jak tu spomiędzy stosów kartotek, sprawozdań, raportów, grafików dostrzec grymas, ból? Jak wśród dzwonków telefonów usłyszeć tłumiony jęk? Tu: ból - tam stres, tu: powikłania, tam: frustracja i brak czasu. Jak pogodzić oczekiwania pacjentów z możliwościami personelu? Jak znaleźć satysfakcję z pracy, gdy brak możliwości: technicznych i finansowych - dokształcania się, jak zaangażować się w zakresie kompetencji?
Czy wystarczy pomoc psychologa, i która ze stron bardziej jej potrzebuje?

Streszczenie naukowe

"Human System Audit in the Heath Care Sector" to projekt mający na celu podniesienie efektywności systemu zarządzania zasobami ludzkimi w placówkach opieki zdrowotnej w czterech regionach Europy: Katalonii (Hiszpania), Śląska (Polska), Coimbry (Portugalia), oraz West Midlands (Wielka Brytania), składający się z trzech odrębnych części.
Pierwsza z nich służy diagnozie jakości Systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi, na który składają się: system selekcji, treningów, system motywacyjny, oceny pracowniczej, bezpieczeństwa i higieny pracy, komunikacji wewnątrz organizacji oraz system zintegrowanego zarządzania zasobami ludzkimi.
Druga część służy diagnozie występujących w organizacji Procesów Psycho-społecznych, takich jak: kierowanie, kultura organizacji, uczestnictwo i podzielanie wizji rozwoju organizacji; oraz Jakości Zasobów Ludzkich w organizacji, w kategoriach: motywacji personelu, poziomu jego identyfikacji z organizacją i zaangażowania w jej pracę, poziomu jego kompetencji, satysfakcji z pracy, ilości przeżywanego stresu, oraz zawodowej jakości życia.
Ostatecznie trzecia część projektu ma na celu rozpatrzenie Rezultatów Organizacyjnych odnoszących się do różnych kryteriów efektywności organizacyjnej (ekonomicznych, społecznych i środowiskowych), oraz pomiaru absencji i częstości wypadków w pracy oraz stworzenie programu szkoleniowego on-line poprawiającego funkcjonowanie placówki służby zdrowia.
Jakie korzyści może przynieść projekt Śląskiemu Centralnemu Szpitalowi Klinicznemu (gdzie badania miały miejsce), oraz stosowanemu w nim systemowi zarządzania zasobami ludzkimi?

  1. Dostarczy bardzo wartościowych informacji na temat obecnego stanu zasobów ludzkich szpitala w kategoriach jego jakości, oraz mocnych i słabych stron systemu zarządzania nim.
  2. Zaoferuje szkic interwencji usprawniającej system zarządzania zasobami ludzkimi.
  3. Dostarczy danych oraz instrumentów użytecznych w zwiększeniu efektywności tego systemu.