"Przyroda moim nauczycielem"
"Skuteczność grupowego treningu ekologicznego w kształtowaniu postaw prośrodowiskowych"

RYSZARD KULIK

Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiki i Psychologii,
Instytut Psychologii, Katedra Psychologii Społecznej i Środowiskowej
ul. Grażyńskiego 53, 40-126 Katowice
e-mail: kulik@us.edu.pl

Zobacz obraz w powiększeniu

Opis popularnonaukowy projektu

Marzenie o tym, by stać się wolnym jak ptak dopada każdego, zwłaszcza w chwilach nawału zajęć i trosk. Pracowici ja pszczółki skrzętnie chomikujemy owoce naszych wysiłków, tymczasem to nie my, a przebiegły jak lis kolega z firmy dostał urlop w pełni sezonu, a sąsiad, uparty jak osioł od miesięcy parkuje na naszym trawniczku. Odważny, jak lew, wierny ja pies - personifikując naszych "mniejszych braci" jednocześnie się z nimi porównujemy. Nie przynosi to ujmy, ani też nie przysparza zaszczytów żadnej ze stron, choć zgodnie z "odwiecznymi tradycjami" przypisujemy zwierzętom cechy niecne lub szlachetne. Stereotypy sprawiają, że pewne istoty wywołują w nas uśmiech, instynkt opiekuńczy, zachwyt, inne - odrazę, niechęć, strach. Czy byłoby inaczej, gdybyśmy od dziecka wiedzieli, że dążąc do ideału mamy stawać się troskliwi jak pająki, dzielni jak ośmiornice, wspaniałomyślni jak nietoperze i wrażliwi jak hieny? Może trzeba stać się mentalnie pantofelkiem, bakterią chorobotwórczą, stonką ziemniaczaną, czy karaluchem, aby rozwiązać rodzące się dylematy? Może trzeba wczuć się w wielki dąb zżerany przez korniki, opukiwany przez dzięcioły, hołubiący w gałęziach kwilący ptasi drobiazg, aby poznać wartość nikłej trawki o przydeptanych źdźbłach? Próbując oddalić się od przytłaczającej świadomości bycia gatunkiem z określonej nazwie łacińskiej, można zacieśnić emocjonalne więzy niezaprzeczalnie wiążące nas ze wszechświatem. Kto wie, ile razy biedronka czuła się człowiekiem, gdy próbowała po raz kolejny zrozumieć o co chodzi z tym: "Biedroneczko, leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba..."

Streszczenie naukowe

Cele projektu: Podstawowym celem projektu było zbadanie skuteczności treningu ekologicznego w kształtowaniu postaw prośrodowiskowych u uczniów szkół średnich (liceów) województwa śląskiego.
Projekt składał się z następujących faz:

Najważniejsze rezultaty: