Strona archiwalna!
Ta strona zawiera treści archiwalne, które nie były zmieniane po 23 września 2019 r. Jeśli chcesz wiedzieć więcej zapoznaj się z deklaracją dostępności
|
||||||
archiwum 2006 2008 2010 2012 2014 | ||||||
strona główna założenia regulamin kalendarium wskazówki pobierz jury rejestracja zgłoszone projekty galeria gallery | archiwum kontakt | |||||
Opis popularnonaukowy projektu Spośród grup etnograficznych w Polsce dwie znane są z charakterystycznego dla siebie obuwia. Pierwsza z nich - to górale, zwłaszcza podhalańscy, którzy wciąż jeszcze do strojów regionalnych noszą kierpce. Druga grupa zamieszkuje centralną Polskę, tereny Puszczy Białej i Puszczy Zielonej, i również słynie z wyjątkowego obuwia, choć dzisiejsi mieszkańcy Ostrołęki czy Pułtuska, w odróżnieniu od zakopiańczyków, nie noszą swych butów ani na co dzień, ani od święta. Obuwie to byłoby dziś bardzo niepraktyczne. Wyplatano je z cienkich pasków łyka lipowego w sposób przypominający koszyczki, w jakich do dziś sprzedaje się truskawki. Po plecionych butach została tylko nazwa, która przetrwała przede wszystkim jako nazwa grupy etnograficznej - Kurpi. Streszczenie naukowe Kurpie są grupą etnograficzną wywodzącą się z plemienia Mazurów zamieszkującą tereny Puszczy Zielonej i Puszczy Białej. Stąd też wywodzi się podział na Kurpie Białe i Kurpie Zielone. Nazwa Kurpie pochodziła od rodzaju noszonego przez nich obuwia, zwanego "kurpiami". Sami zaś woleli nazywać się Puszczakami. Kurpie od samego początku osadnictwa posiadali specyficzne prawa. Mianowicie nie będąc ani szlachtą ani chłopami, rządzili się własnym prawem i podlegali jedynie królowi polskiemu. Błotniste ziemie i lasy nie sprzyjały osadnictwu rolniczemu, stąd pierwotnie główne źródło utrzymania dla Kurpiów stanowiła puszcza. Pierwsi osadnicy na Kurpiowszczyźnie (XIV wiek) zajmowali się rybołówstwem, myślistwem oraz bartnictwem na podstawie królewskich przywilejów, wydobyciem oraz obróbką bursztynu, rzemiosłami drzewnymi i tkactwem. Pracowali też jako smolarze i węglarze. Naturalna bariera w postaci lasów i bagien, wymuszająca samowystarczalność, była przyczyną powstania odrębności kulturowej. Charakterystycznymi elementami kultury materialnej są stroje, kurpiowskie chaty, zdobienia w drewnie i rzeźba, wycinanki oraz ozdobne palmy na Niedzielę Palmową. Elementy folkloru, w tym kurpiowska gwara, zachowały się do XXI wieku. Obecnie w regionie kurpiowszczyzny powstają liczne związki i stowarzyszenia, które propagują kulturę Kurpi. Z metodologicznego punktu widzenia uznaliśmy, że najlepsze będzie sięgnięcie po klasyczny wymiar fotografii socjologicznej. Przyjęcie zapisu realizowanego w proporcji boków 6×7, ustawianie modela vis a vis kamery oraz wprowadzenie sztucznego oświetlenia, nawiązują do realizacji znanych m.in. z zapisu socjologicznego prowadzonego przez Zofię Rydet. Fotogramy planowo będą wykonywane z wykorzystaniem identycznej techniki przez 25 lat w odstępach co 5. Synchroniczna dokumentacja pozwoli na przeprowadzenie badań porównawczych zmieniającej się kultury kurpiowskiej, zaangażowania kolejnych pokoleń w kultywowanie tradycji oraz ingerencji w same przekazy traktujące o Kurpiach. Sądzimy, że porównanie po zakończeniu projektu da pełen obraz zmiany kultury na przestrzeni ćwierćwiecza, a realizowane studium przypadku umożliwi ekstrapolację na inne mniejszości etniczne. Projekt realizowany jest przez dwójkę fotografów Kolektywu AFTERIMAGE, z którego jeden jest studentem i pracownikiem naukowym.
|
|