archiwum 2006 rok 2006    2008 rok 2008    2010 rok 2010    2012 rok 2012    2014 rok 2014
hex3.jpg
hex5.jpg hex4.jpg
hex6.jpg
  strona główna założenia regulamin kalendarium wskazówki pobierz jury   rejestracja zgłoszone projekty galeria gallery   archiwum kontakt
 
"Badania na szlaku winnic"
"Enoturystyka jako szansa rozwoju społeczno-ekonomicznego obszarów wiejskich"

Anna Mazurkiewicz-Pizło
Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie,
Wydział Turystyki i Rekreacji, Katedra Zarządzania i Ekonomii,
ul. Marymoncka 34, 00-968 Warszawa 45
e-mail: a.mazurkiewicz@awf.edu.pl

Podkarpacka winnica

Opis popularnonaukowy projektu

W szybkim rytmie codziennych spraw, gdy chwile wolnego czasu na ulubione czynności można policzyć na palcach jednej ręki, każdy wyczekuje urlopu. Miłośnicy słonecznych plaż, sportów wodnych czy całodniowych wypraw czekają na lato, gdy bezchmurne niebo i długi dzień pozwalają w pełni cieszyć się z wytęsknionych przyjemności. Zwolennicy szusów w skrzącym się śniegu odliczają dni do pierwszych opadów, by spakować narty i ruszyć na stoki i trasy. Wiosna też ma wiernych wielbicieli, którzy, gdy zejdą ostatnie śniegi, wdziewają maskującą odzież i wypoczywają obserwując tańce godowe żurawi. Jedynie jesień, dżdżysta, mglista chłodna wydaje się mieć niewielu entuzjastów. Tymczasem właśnie jesień to doskonała pora dla pasjonatów wina, winnic i całej aromatycznej otoczki towarzyszącej lampce tego szlachetnego napoju. Październik i listopad to miesiące, w których w wielu krajach Europy, od Beaujolais po Saloniki, hucznie obchodzone jest święto młodego wina. Uczestniczy w nich tłum turystów - koneserów i zwykłych smakoszy, dla których wino to hobby. Wielu z nich tak planuje swoje jesienne wakacyjne wyprawy, aby co roku, spróbować innego gatunku nouveau, burčáku czy Jahreswein. Wyprawa na degustację młodego wina jest zarazem okazją do poznania regionu, nawiązania nowych znajomości, a dla tych, którzy sami próbują wyrobu domowego wina, zapoznania się z nowymi przepisami. Także w Polsce turyści wędrujący szlakiem winnic znajdą niejeden atrakcyjny cel swojego wyjazdu. Choć w naszym kraju klimat mniej sprzyja uprawie winorośli niż we Włoszech czy Hiszpanii, to jednak są rejony, gdzie można odwiedzić rodzime winnice. Słynie z nich region zielonogórski oraz Podkarpacie, gdzie produkcja lokalnego wina uświęcona jest długoletnią tradycją. Powoli też zaczyna rodzić się w Polsce enoturystyka, czyli turystyka pod znakiem winnego grona, która doczekała się także opracowań naukowych. Zjawisku temu sprzyjać będzie być może globalne ocieplenie ułatwiające uprawę winorośli oraz nasilająca się promocja takiej formy rekreacji. Ma ona przecież szansę zebrać przy dzbanie wina, szlachetnego napoju bogów, zwolenników wypoczynku o każdej porze roku. Wspomnienia w blasku iskrzącej się czerwieni kielicha - bezcenne.

Streszczenie naukowe

Enoturystyka w Polsce nie stanowi obecnie działalności na dużą skalę. Jednak w ostatnich latach obserwuje się wzrost zainteresowania tym kierunkiem turystyki zarówno ze strony właścicieli winnic jak i turystów. W obliczu zachodzących w tym obszarze zmian, intencją autorki było poszerzenie wiedzy na temat stanu winiarstwa i enoturystyki w Polsce, a w szczególności: areału upraw winorośli, liczby winnic zarejestrowanych w Agencji Rynku Rolnego oraz zmian areału winorośli zachodzących w ostatnich latach, działań podejmowanych przez właścicieli winnic, organizacje branżowe i działań władz regionu na rzecz rozwoju enoturystyki w Polsce, powstawania i działalności organizacji branżowych związanych z winiarstwem. Celem projektu była diagnoza rozwoju enoturystyki w Polsce oraz jej społeczno-ekonomicznego oddziaływania na region. Ze względu na niewielką liczbę opracowań teoretycznych oraz badań empirycznych z enoturystyki w literaturze polskiej, autorka wykorzystuje, oprócz własnych badań empirycznych, przede wszystkim literaturę i wyniki badań ośrodków zagranicznych. Wykorzystano następujące metody badawcze: sondażowe (wywiady, ankiety), obserwacyjne, dokumentacyjne i studium przypadku (ang. case study). Metody sondażowe obejmowały wywiady bezpośrednie i metody kwestionariuszowe, w tym ankiety i wywiady standaryzowane przeprowadzone z właścicielami winnic (9) oraz z ekspertami winiarskimi (5). Określono czynniki determinujące rozwój enoturystyki w Polsce oraz jej oddziaływania na rozwój regionu. Zaproponowano mikroekonomiczny i mezoekonomiczny model rozwoju turystyki winiarskiej oraz określono etap rozwoju turystyki winiarskiej w Polsce zgodnie z modelem cyklu życia enoturystyki.

 

Komitet Organizacyjny

us
paideia

Sponsorzy

Katowice
paideia
Hotel Czarny Las
Aiport Katowice

Patronat medialny

logo

logo

logo

logo

logo